پادشاه بحرین: ما اپوزیسیون نداریم
نوشته شده توسط : lsdf

پادشاه بحرین: "مهم است که با همسایگان خود روابط خوب داشته باشید و این آن چیزی است که ما تلاش داریم انجام دهیم."

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین می‌گوید در کشورش هیچ اپوزیسیون سازماندهی شده‌ای وجود ندارد.

اظهارات پادشاه بحرین در آستانه سالگرد شورش‌هایی است که برای چند هفته این جزیره کوچک در حاشیه خلیج فارس را نا آرام کرد.

پادشاه بحرین در گفت گویی با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت: "به نوعی (می‌توان گفت) هیچ اپوزیسیونی در بحرین وجود ندارد، چرا که این عبارت توصیفی است از یک نوع بلوک واحد با عقاید همگرا. چنین عبارتی در قانون اساسی ما وجود ندارد، برخلاف آنچه مثلا در بریتانیا وجود دارد."

پادشاه بحرین تاکید کرد: "ما فقط افرادی با عقاید متفاوت در کشور داریم که چیزی معمول است."

این در حالی است که بر اساس گزارش ها، گروه های مخالف در بحرین خواهان تغییر در قانون اساسی این کشور هستند.

حاکم بحرین در پاسخ به این سوال اشپیگل که برخی از مخالفان متعلق به اکثریت شیعه از جمله شیخ علی سلمان خواهان استقرار پادشاهی مشروطه در کشور هستند گفت: "ما پادشاهی مشروطه هستیم. من دستور ایجاد قوانین را نمی‌دهم ؛ بلکه پیشنهاد آنها را می‌دهم. بر اساس ماده ۳۵ قاون اساسی کشور پادشاه فقط می‌تواند یک بار قانون مصوبه پارلمان را رد کند؛ پس از آن باید آن را امضا کند؛ البته اگر همان قانون از سوی دو سوم اعضای دو مجلس کشور مورد تایید قرار گیرد."

"شکی وجود ندارد که برخی در ایران تاکیدات غیر‌سالمی بر (تحولات) بحرین دارند؛ همانگونه که برخی از پوشش‌های رسانه‌ای نشان می دهد."

پادشاه بحرین

حمد بن عیسی آل خلیفه در پاسخ به سوال این هفته نامه آلمانی در خصوص دعوت از نیروهای شورای همکاری خلیج فارس به کشورش گفت: "ما از این نیروها خواستیم به کشور بیایند تا در صورتی که ایران (موضعی) تهاجمی اتخاذ کرد، از تاسیسات استراتژیک ما حفاظت کنند."

پادشاه بحرین در عین حال افزود که "مهم است که با همسایگان خود روابط خوب داشته باشید و این آن چیزی است که ما تلاش داریم انجام دهیم."

او در خصوص احتمال نفوذ ایران در تحولات بحرین گفت: "شکی وجود ندارد که برخی در ایران تاکیدات ناسالمی بر (تحولات) بحرین دارند؛ همان گونه که برخی از پوشش‌های رسانه‌ای نشان می دهد. اما توجه ما به چیزهایی است که (در عمل) در بحرین رخ می دهد."

گزارشگر اشپیگل در همین زمینه با اشاره به نزدیکی مقر ناوگان پنجم آمریکا به بحرین به اظهارات حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران که به نوشته این هفته نامه گفته است "ایران، هر کشوری در خلیج فارس را که میزبان مقرهای آمریکا باشد و یا اجازه پرواز عبوری از خاک خود به آنها (آمریکایی ها) بدهد، دشمن تلقی می‌کند" نظر پادشاه بحرین را در مورد این هشدار جویا شد. وی در پاسخ گفت: "آیا او تصمیم گیرنده نهایی است؟ نمی دانم. اما هیچ کس از ما نشنیده که ما به ایران حمله می‌کنیم. این عملی غیر اسلامی است. اگرچه حق دفاع از خود را داریم."

اظهارات پادشاه بحرین در حالی عنوان شده است که دولت بحرین هنوز درگیر خاموش کردن اعتراضات دموکراسی خواهانه ای است که از ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ آغاز شد. به گفته سازمان های مدافع حقوق بشر، حداقل ۶۰ غیر نظامی و چهار مامور پلیس در عرض این مدت کشته شده اند.

در همین مدت، صدها نفر دیگر مجروح شده اند و هزاران نفر نیز از مشاغل خود اخراج شده اند. بسیاری از چهره های سیاسی، رهبران مذهبی و مدافعان حقوق بشر در دادگاه های نظامی محاکمه و به احکامی بین ۴ سال زندان تا حبس ابد محکوم شده اند. ناظران بین المللی مستندات این احکام را فاقد وجاهت قانونی توصیف کرده اند.

اکثر قربانیان، مجروحان و زندانیان وقایع اخیر، از شیعیان بحرینی هستند که اکثریت جمعیت این جزیره را تشکیل می دهند. شیعیان سال هاست که نسبت به تبعیض علیه خود توسط خاندان سنی مذهب حاکم معترض هستند.





:: برچسب‌ها: دریاچه ,
:: بازدید از این مطلب : 687
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: